Adriai vitorlástúra

Adriai vitorlástúra

Adriai vitorlástúra 2021

Tengerre, magyar! Vitorlázás Dalmácia mesés kincseinek nyomában

felveszem a bakancslistámra!
A világ egyik legjobban hajózható és legélhetőbb tengere a szigetekkel szerteszét szabdalt horvát Adria. Ha már a vitorlázás szerelmese vagy azért, ha még nem is tudod, mennyire megfog majd ez az életforma, azért! Egy hét vitorlázás, ami során a kéken ragyogó, csillogó tenger nem engedi el a tekinteted; a friss levegőbe keveredő tűlevelűek illata rabul ejti szaglásod; a simogató szél és a megcsapó vízpermet végleg magával ragad. Gyere, mert egy hét az Adrián egy évre feltölt élménnyel, és ha visszagondolsz, fülig ér majd a szád az örömtől!
8 nap (5 munkanap)maximum 18 fő
Térkép
Utazási tájékoztató

jún. 26. (szombat)Hajnalban indulunk saját autókkal vagy bérelt mikrobusszal Budapestről. Ebédidőre érünk Slunj városába, ahol a folyó partján költjük el otthonról hozott élelmünket. Itt strandolási lehetőség is kínálkozik, de a hangulatos kisvárosban is érdemes sétálni, kávézni egyet. A városka vízesése Heimito von Doderer írót, és számos festőt is megihletett már. Utunk a Plitvicei-tavakat érinti, majd a híres Winnetou filmek forgatási helyszínei mellett vezet. A Velebit-hegységen átvágva tárul szemünk elé a kéklő Adria. Délutáni érkezésünkkor átvesszük a vitorlást, bepakolunk, az autókat nyugovóra engedjük, és elköltjük első vacsoránk a város legjobb pizzériájában. Este még sétálhatunk egyet a festői szépségű Biogradban. Biograd, magyar nevén Tengerfehérvár már a XI. század elején a Horvát Királyság székvárosa volt. A várost Könyves Kálmán királyunk elfoglalta, azóta koronázó városként is számon tartjuk. Templomai, világítótornya és városkapuja is igazi nevezetesség.

jún. 27. (vasárnap)Érdeklődés szerint részt veszünk a reggeli szentmisén a Szent Anasztázia templomban. Reggeli után felkészítjük vitorlásunk az indulásra, és a kötelek közé is csapunk: kifutunk a tengerre, és a kedvező szeleket kihasználva megkezdjük odüsszeiánkat a napfényes Dalmácia kincseinek nyomában. A hajón mindenki kedvére ismerkedhet a különböző navigációs berendezésekkel és eszközökkel, a vitorlázás alapjait mindenkinek lehetősége lesz elsajátítani. A hajó maga egy nagyon aprólékosan összerakott műszer, kellő gyakorlattal és hozzáértéssel pedig jóformán bármilyen helyzetben jól kezelhető jármű. Utunk dél felé vesszük, első megállónk Kaprije szigetén lesz. Itt bőven van lehetőségünk a strandolás minden formájának hódolni, de a falucskában sétálni, fagylaltot vásárolni, a közeli hegyen törpefenyők és kőkerítések birodalmában túrázni is. A városka öblének csücskéből ragyogó kilátás nyílik a lemenő Napra.

jún. 28. (hétfő)Kora reggel útnak indulunk, hogy minél előbb a Krka folyó torkolatához érjünk, Sibenik városához. A Szent Anna-csatorna és a nyílt tenger találkozásánál található a Szent Miklós erőd: egy XVI. századi, olasz tervek alapján emelt erődítmény. Az Oszmán Birodalom előretörését akadályozó erődláncolat monstrum eleme kortalan: még a délszláv háborúban is fontos katonai bázisként szolgált. Sibenik mellett elhajózva felküzdjük magunk a Krka folyó lélegzetelállítóan szép szurdokvölgyében, és még a délelőtti órákban megérkezünk Skradinba. Itt kikötünk, és túrahajóra váltunk: még 20 percet utazunk a folyón felfelé, a fokozottan védett természeti rezervátumba. A Krka Nemzeti Park ezer vízesésből, a múlt századok falukultúráját és mesterségeit bemutató sokszínű és interaktív skanzenből, sétaútvonalakból és kialakított fürdőhelyekből álló természeti csoda. Napunk oroszlánrészét itt töltjük el, hogy másfél nap vitorlázás után kicsit megvessük a lábunk a biztos szárazföldön. Este Skradin főutcáját, elhagyott szerb templomát és kis várhegyét csodáljuk meg, ahol újabb kincsre lelhetünk: elrejtett geoládák nyomára vadászunk a területen.

jún. 29. (kedd)A Krka folyó szurdokvölgyében leereszkedve visszaérünk Sibenikbe. Itt gyors sétát teszünk a városban megcsodálva (és kifosztva) a halpiacot, bejárva a szűk sikátorokat és megtekintve a Szent Jakab székesegyházat. Néhány órás hajózást követően érkezünk Primostenbe, az egyik legkedveltebb horvát kisvárosba. A városban tudunk homokos riviérán vagy sziklás tengerparton is fürdeni, a helyi gasztronómia csúcsait kipróbálni, fakultatív program keretében parasailing- vagy vízisí-körökre benevezni, a minden este megtartott városi koncertbe belehallgatni, de ami a legfontosabb: Primostenben legszebb a naplemente az egész horvát Adrián, így erre a népünnepre felzarándokolunk a félsziget tetején épített temetőbe. Primosten az a város, ahol a kiadós séta, a fagylalt, a kávé és a naplemente után arra a bizonyos padra leülve sóhajthatunk egyet: “Megvolt minden!

jún. 30. (szerda)A mai nap a tiszta és örömteli hajózásé. Már mindenki belelendül a vitorlázásba annyira, hogy nem tántorítja el néhány hullám, és már mindenki kap elég kedvet ahhoz, hogy aktívan belemerüljön az élvezetekbe. Gyakoroljuk a vitorlázás minden fortélyát a fordulóktól és a vitorlák állításától kezdve a bonyolultabb manőverekig — sőt, akár a vízből mentésig. Kellő érdeklődés esetén megnézzük Rogoznicán a Sárkányszemet: azt a sós vízű és igen különleges geológiai helyzetű tavat, amibe elhelyezkedése folytán igazán nagy élmény dobni egy dupla hátra szaltót... Estére a lakatlan Zirje-szigetre érkezünk bójára. Zirje a horvát szigetek külső vonalához tartozik, már a római idők óta vár áll őrt a szárazföld felett. A várromnál ellőjük a kötelező új profilképeket, majd a hajón elkészítjük vacsoránkat. Itt a természet ölén töltjük az estét: ismét a strand és a búvárkodás kerülhet előtérbe.

júl. 01. (csütörtök)A délelőtti órákban kikötünk Tribunj városában, ahol az 1435-ben épült Kisboldogasszony templom, a dombtetőn levő Szent Miklós templom, a kis sikátorok és szuvenírboltok bejárása után iszunk egy frissítő koktélt vagy kávét, majd visszatérünk a vitorlázás izgalmaihoz. Célpontunk a Hramina Marina kikötő Murteren, a Kornati-szigetcsoport belső oldalán. Murter szigete már az ókorban is lakott volt, az illírek őrködtek a térség felett. A római kori villák és mozaik padlózatok nyomai a mai napig láthatók. A szelíd sziget szőlő- és olajfaültetvényekkel borított. A város felett álló Szent Rókus kápolna 1760-ban épült: igazán megéri felkapaszkodni az ide vezető lépcsősoron, hiszen remek kilátás nyílik az éjszaka kivilágított Murter és Betina városokra!

júl. 02. (péntek)Túránk utolsó napján hajónkat vissza kell vinnünk az anyakikötőbe, hogy másnap reggel át tudjuk adni a következő csoportnak. Ez a nap az utolsó élményeké. Annyit fürdünk, amennyit tudunk, és annyit vitorlázunk, amennyi még belefér. A Murter-szigeten levő Hramina-öböl (ahol az éjszakát töltöttük) egész terjedelmében igen sekély, 2-3 m mély. Itt az átlagosnál melegebb a tengervíz, ezért a nap egy részét horgonyon töltjük az egyik beugrásban, hogy még eleget csobbanhassunk a habokban. A visszaúton is tartunk több pihenőt és fürdőző alkalmat, hogy ne hagyjuk kihasználatlanul az utolsó napot! Biograd felé tartva áthajózunk a Pasman-csatornán: itt található a képeslapokról olyan jól ismert szív alakú sziget, a Galesnjak-sziget. Egy fotó még belefér a “szerelem szigetével”, mielőtt ünnepélyesen behajózunk Biogradba.

júl. 03. (szombat)Reggeli után leadjuk vitorlásunkat, és visszapakolunk autóinkba, majd — egy utolsó tengeri úszást követően — felkerekedünk a hazaútra. Útközben igény szerint megállhatunk a Plitvicei-tavaknál, vagy Slunjban egy pihenőre, a naplemente pedig Zamárdiban ér minket: így az aranyhídról csobbanva mártózhatunk egyet a magyar tengerben is. Az esti órákban érkezünk vissza Budapestre.

Tudnivalók
A jelentkezés és befizetés menetéről itt olvashatsz

Nyilatkozat Az időjárás, a politikai és járványügyi helyzet, valamint közlekedési nehézségek befolyásolhatják a túra programját. Az utazás során a csoport minden tagjától elvárható a kapitány útmutatásának követése. A kapitány igen indokolt esetben fenntartja a jogot az utazás programjának kis mértékű megváltoztatására, ha az időjárás, közlekedési nehézségek, politikai viszonyok, járványügyi intézkedések, vagy más, előre nem látható vis maior esetek megkívánják. Előfordulhat, hogy a program változásából vagy bővüléséből kifolyólag olyan látnivalót is érintünk, olyan programon is részt veszünk vagy olyan szolgáltatást is igénybe veszünk, ami az előzetes tervekben nem szerepelt, így ezen tájékoztató sem tartalmazza. Az ilyen esetben felmerülő pótlólagos költség a résztvevőket terheli, a programon való részvétel azonban választható. A vitorlázás veszélyes műfaj és extrém sport. A hajón a kapitány szava megfontolás nélkül kötelező érvényű: vészhelyzetben nincs demokrácia és előfordul, hogy nincs gondolkozási idő.

Csomagolás A vitorláson korlátozott csomagtér áll rendelkezésünkre, ezért mindenki csak egy utazótáskát hozhat magával.

Egészség és biztosítás Ajánlott gyógyszerek: Láz- és fájdalomcsillapító, ragtapasz, sebfertőtlenítő szer, fásli. Egészségügyi ellátás & biztosítás: Minden résztvevőnek rendelkeznie kell egészségügyi- és balesetbiztosítással. Ezt a Részvételi díj nem tartalmazza! Horvátországban érvényes az ingyenes Európai Egészségbiztosítási Kártya, ezt mindenkinek kötelező kiváltania és magával hoznia! Higiénia: A tenger egészséges és fertőtlenítő. Azon napokon, amiket kikötőben, vagy város mellett töltünk (szombat, hétfő, kedd, csütörtök, péntek), lesz melegvizes zuhanyzási lehetőség. A többi nap a hajó édesívíz-készletéből gazdálkodva hidegvizes zuhanyzásra lesz lehetőség. Oltások: Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlja, hogy minden utazó legyen beoltva a Magyarországon kötelező védőoltásokon felül di-per-te-polio, HPV és szezonális influenza ellen is, úti céljától függetlenül. További ajánlott oltás: covid-19.

Elektromos áram: A vitorláson a Magyarországon megszokott feszültséggel és aljzattal ellátott áramforrás lesz. Az aljzatokban akkor lesz áram, amikor kikötőben állunk, vagy ha jár a hajó motorja. Eszközeink akkumulátorainak töltésére így lesz lehetőség. A tengeri levegőben a sópermet elkerülhetetlen tényező. Azokat az elektronikus készülékeinket, amik fokozottan sérülékenyek ilyen környezetben, célszerű otthon hagynunk.

Étel, ital A túra előtti napon bevásároljuk a legfontosabb szárazélelmet és az italokat Budapesten, hogy ne a túra idejéből kelljen bevásárlásra áldoznunk. A friss ételeket helyi boltokban fogjuk megvásárolni, a magyarhoz hasonló árszinten. Így helyi kisboltokban fogunk kenyeret és péksüteményt, halat és húsokat, valamint zöldséget venni. Ételünk a hajón magunknak készítjük el. A vitorlás jól felszerelt, hűtőszekrény, gáztűzhely és kényelmes konyha is található rajta. A hajón van édesvíz-tartály, főzéshez, mosogatáshoz és mosakodáshoz ebből használjuk a vizet. Ivóvizet és egyéb italokat a szárazföldről viszünk magunkkal, a tartályban tárolt víz csak forralás után fogyasztható.

Fenntarthatóság Élménytúráinkat a fenntartható turizmus jegyében szervezzük, melynek nyomon követéséhez két mutatót is bevezettünk. Minden utunkra kiszámoltuk, hogy egy utasunk nyomán naponta körülbelül mennyi szén-dioxid egyenértékű károsanyag kerül a levegőbe — és ezt a kibocsátást teljes egészében ellensúlyozzuk is a WWF erre a célra szakosodott partnerén keresztül, 2023-ban megújulóenergia-projektek támogatásával. A Fenntartható Élmény Mutató (F.É.M.) segítségével pedig olyan további tényezők alapján vizsgáltuk élménytúráink fenntarthatóságát, mint például az utazás helyszíne és ideje, a szállások, étkezések és programok mikéntje. Tőled is magas fokú környezettudatosságot várunk el, hiszen élménytúráinkat választva Te is csatlakozol célunkhoz: egy élhetőbb világ létrehozásához. „Qalandbullánk” segítségével megtudhatod, melyek azok a területek, ahol kiemelkedő szükségünk van együttműködésedre, illetve milyen elköteleződéseket várunk el Tőled. Az Adriai-tengeren az 1990-es évek eleje óta rendkívül szigorú környezetvédelmi szabályozások vannak érvényben, amik betartása minden látogató számára kötelező érvényű.

Időjárás Június végén az Adrián szép és nyugodt idő várható. Ennek ellenére bármikor számíthatunk esőre vagy szeles, viharos időre is, ezért esőkabát és melegebb ruha mindenképp indokolt. A tenger vízhőfoka 22-25°C körül várható.

Kommunikáció Horvátországban a hivatalos nyelv a horvát, azonban a dalmát partvidéken angolul mindenki beszél. A hajón várhatóan csak magyarok leszünk, így komoly nyelvi nehézségekbe nem fogunk ütközni. Mobil szolgáltatás ebben a régióban a tengeren is elérhető, így szinte a túra teljes ideje alatt lesz térerő. Horvátország része a szabályozott roaming díjszabásnak. A hajón természetesen van VHF rádió, ami vészhelyzetben szükséges lehet.

Létszám Minimum létszám: 8 fő. Ennél kevesebb jelentkező esetén nem tudjuk elindítani a túrát! Maximum létszám: 18 fő.

Szállások Élménytúránk összes éjszakáját a vitorláson töltjük. A hajón négy kabin van, valamint egy nappali szoba kinyitható kanapéággyal. Az ágyak kényelmesek, de a kabinok kicsik: készüljünk rá, hogy szűk térben leszünk összezárva. Előfordulhat, hogy nem mindenkinek jut azonos minőségű fekhely, emeletes ágyas és franciaágyas elhelyezésre is számítani kell. Ágyneműt kapunk, hálózsák nem szükséges.

Szükséges felszerelés Személyazonosító igazolvány vagy útlevél, fürdőfelszerelés (békatalp, úszószemüveg és tengeri cipő is), hosszú ujjú világos felső, kalap, napkrém, fehér talpú tornacipő, esőkabát, hosszú nadrág, pulóver, zárt cipő, szandál, gyógyszerek, kishátizsák, kézfertőtlenítő gél, füldugó, szájmaszk.

Tolerancia, viselkedés Az utazás mind fizikailag, mind szellemileg megterhelő és fárasztó tevékenység; ilyen esetben a résztvevők könnyen közelebb kerülhetnek mentális tűréshatárukhoz. Nem szabad elfelejtenünk azonban, hogy bárhol járunk, vendégek vagyunk, ahol ennek megfelelően, kulturáltan kell viselkednünk. A résztvevőknek utastársaikkal szemben is kellő toleranciával kell lenniük, mivel nincs olyan ok, ami bárkit feljogosítana arra, hogy elrontsa, megnehezítse vagy ellehetetlenítse a csoport bármely tagjának utazását, kikapcsolódását. Az út során olykor váratlan helyzetek adódhatnak, amelyek szintén megfelelő toleranciát kívánnak az utazóktól. Ilyen esetekben kívánatos a pozitív hozzáállás és az új helyzetek megértő elfogadása. A kapitány természetesen mindent megtesz annak érdekében, hogy a váratlan helyzetekből a lehető legjobb eredmény szülessen, emellett azonban a résztvevőktől is elvárható bizonyos alkalmazkodóképesség és csapatszellem. A dohányzóknak tekintettel kell lenniük társaikra, és nem szabad szemetelniük.

Túravezetés A túravezető feladata, hogy a csoportot koordinálja és a megfelelő helyszínekre eljuttassa, a programokat megvalósítsa, a felmerülő problémákat megoldja, elősegítse a közösségépítést, és mindenben a segítségedre legyen. Nem feltétlenül csak olyan országba vezet túrát, melynek beszéli az általánosan használt nyelveit, de biztos lehetsz benne, hogy megtalálja a megfelelő kommunikációs formát az út lebonyolításához. Nem várható el tőle a meglátogatott helyszínek mélyreható történelmi vagy művészettörténeti ismerete, így korlátozott idegenvezetésre számíts — melyet nyugodtan egészíts ki saját ismereteiddel!

Utazás Az anyakikötő eléréséhez telekocsis utazást javaslunk, aminek megszervezésében természetesen segítünk a csoportnak. A kapitány utazási költsége a résztvevők között kerül szétosztásra egységesen, ezt mindenki a kapitányt szállító sofőrnek számolja el hazaérkezéskor.

Útiokmányok Magyar állampolgárok érvényes útlevéllel vagy érvényes kártya formátumú személyi igazolvánnyal utazhatnak Horvátországba.

Valuta Horvátország hivatalos fizetőeszköze az euró (1 EUR = kb. 400 Ft). Költő pénznek legcélszerűbb euró kivitele, de bankkártyával is sok helyen fizethetünk. Horvátországban általában a magyar árakhoz hasonló értékekkel kell számolnunk, de a felkapott turisztikai régiókban némileg magasabb árakra számíthatunk. Ajánlott költőpénz: kb. 130-150 euró (étkezésre és apróságokra)

További tudnivalók A további tudnivalókat a Qalandar Kft. honlapján [www.qalandar.hu] elérhető Utazási Szerződés tartalmazza.

Túravezető
Fenntartjuk a jogot a túravezető személyének megváltoztatására!
Szedenik Bálint
Részvételi díj
Árainkról itt olvashatsz bővebben
A Részvételi díj tartalmazza a hajóbérlést annak minden járulékos költségével (kikötői díjak, üzemanyag, idegenforgalmi adó, takarítási- és ágyneműdíj); a program szerinti belépőjegyeket és látnivalókat; az utazásszervezést, a kapitányi díjat és a magyar nyelvű túravezetést; a károsanyag-kibocsátás ellentételezését; a jó társaságot és a felejthetetlen élményeket. Nem tartalmazza a kiutazást (telekocsi rendszer) és az étkezéseket.